Nowoczesny wodorowiec firmy Mercedes Benz przez ponad dwa tygodnie będzie bezpłatnie przewoził pasażerów szczecińskiej komunikacji miejskiej. W tle testów są plany zakupów tego typu pojazdów dla SPA Dąbie.
Pojazd będą testować kierowcy Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Dąbie od 18 lutego do 4 marca.
– Gmina Szczecin rozważa zakup autobusów wodorowych, dlatego chcemy zebrać doświadczenia związane z eksploatacją tego typy pojazdów – wyjaśnia cel testu prezes SPAD, Włodzimierz Sołtysiak.
Grafik wodorobusa na dwa najbliższe dni:- 18 lutego – linia B, od godz. 6:27 do 17.30
- 19 lutego – linia 61, od 5 17 do 12:21, potem linia 77 od 13:30 do 19:30
– Jak zapewnia producent, zeroemisyjny autobus e-Citaro Fuel-Cell dzięki zbiornikowi mieszczącemu 30 kg wodoru oraz baterii o pojemności 300 kWh może przejechać minimum 400 km – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Dąbie i dodaje: – Niskopodłogowy pojazd ma 12 m długości, przewozi 69 pasażerów, w tym 29 siedzących.
W autobusie zastosowano kilka ciekawych rozwiązań, np. system, który ostrzega kierowcę przed możliwością kolizji z innymi pojazdami, rowerzystami, a także pieszymi, nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście.
e-Citaro Fuel-Cell może jeździć w trzech trybach:- tylko na wodorze (bez wykorzystania energii elektrycznej z baterii),
- z maksymalnym wykorzystaniem ogniwa wodorowego i baterii dla uzyskania największego możliwego zasięgu,
- w trybie inteligentnym – który uwzględnia specyfikę konkretnej trasy przejazdu i tak ustawia zasilanie, aby korzystać w pierwszej kolejności z tańszej energii elektrycznej.
Paliwo dla wodorobusa na czas testów w Szczecinie zapewni firma Enertrag SE z Prenzlau, która w innowacyjnej hybrydowej elektrowni nadwyżkę energii z siły wiatru przetwarza na wodór.
Testowanie autobusu wodorowego w Szczecinie jest kontynuacją działań podejmowanych przez Klaster METALIKA dla Przemysłu, Uniwersytet Szczeciński oraz Miasto Szczecin jako współorganizatorów ogólnopolskiej i transgranicznej konferencji H2Szczecin „Wodór napędem regionów” odbywającej się od 2022 roku w Szczecinie.
– Dziś z okazji rozpoczęcia testów na zajezdni SPA Dąbie odbył się briefing dla mediów połączony z krótką wycieczka na pętlę Turkusowa – mówi Wojciech Jachim.
– Autobusy wodorowe są ciągle droższe w eksploatacji od spalinowych czy elektrycznych, ale coraz więcej miast w Polsce decyduje się na ich stopniowe włączanie do codziennej komunikacji pasażerskiej – informuje Wojciech Jachim i dodaje: – Wodorowce jeżdżą m.in. po ulicach Gdańska, Poznania, Konina.
Ze względu na obsługę linii o dużym kilometrażu Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie, które dysponuje 107 pojazdami, opiera się na autobusach o napędzie spalinowym. Dysponujące dużymi zasięgami autobusy wodorowe są interesującą alternatywą i dla pojazdów spalinowych, i dla elektrycznych, dlatego właśnie Szczecin myśli o zakupie autobusów wodorowych dla tego przewoźnika, o czym szerzej
pisaliśmy tutaj.